söndag 14 februari 2010

Quidditch through the Ages

Jag är ingen stor sportfåne (vinter-OS går ganska obemärkt förbi), så en hel bok om bara quidditch känns kanske lite för mycket. Första gången jag läste böckerna om Harry Potter skummade jag nog mest igenom beskrivningarna av matcherna. Andra gången gick det lite bättre, men jag tycker nog ändå att det är svårt att riktigt hitta känslan.

Den här boken är ändå rolig att läsa tack vare J K Rowlings känsla för detaljer. Till exempel berättas i en historisk tillbakablick hur trollkarlarna i Sverige hade en kvasttävling som gick mellan Kopparberg till Arjeplog, rakt igenom ett reservat för drakar.

Quidditch through the Ages är dessutom en bok ur biblioteket på Hogwarts med följande varning från bibliotekarien Irma Pince:

"A warning: If you rip, tear, shred, bend, fold, deface, disfigure, smear, smudge, throw, drop, or in any other manner damage, mistreat, or show lack of respect towards this book, the consequences will be as awful as it is within my power to make them."

4 kommentarer:

Lisa sa...

Haha, klockren kommentar! Skicka upp den på alla bibliotek, bums! :)

Holly Hock sa...

Javisst! Också får alla bibliotekarier magiska krafter. Fast det kanske de redan har? /Therese

Annika sa...

Arjeplog?? Ha ha, där bor ju jag!! :-)

Holly Hock sa...

Nämen, vad kul! Och det står ju inte exakt var det där drakreservatet låg någonstans. Du får hålla utkik efter en svensk short-snout. ;)
/Therese